Bedrijfsfotografie: 5 fotografietips om de kwaliteit in jouw bedrijfsfoto’s direct te verbeteren

doleweerd
Voorbeeld bedrijfsfotografie

Ieder bedrijf heeft goede fotografie nodig om hun doelgroep te laten zien wat zij doet. Of het nu gaat om foto’s voor de website, content voor social media en advertenties óf beelden die gebruikt worden op banners, flyers enz. Bedrijfsfotografie gebruik je stiekem vaker dan je door hebt.

En dus is het belangrijk dat jij weet wat je aan het doen bent. Dat jij consistent goede foto’s maakt en dat jouw bedrijfsfoto’s kwaliteit uitstralen. Want je wilt natuurlijk professioneel overkomen

Daarbij zijn er natuurlijk veel verschillende onderwerpen, situaties, producten, mensen etc. die je als fotograaf tegenkomt, waarbij ik kan begrijpen dat je niet altijd weet hoe je deze specifieke foto nu laat sprankelen. Daarom help ik je met deze tips op weg om direct betere bedrijfsfoto’s te maken, zodat jij jezelf straks misschien wel de bedrijfsfotograaf van jouw organisatie kunt gaan noemen!

Soorten bedrijfsfotografie

Bedrijfsfotografie is een vrij breed begrip. Het omvat eigenlijk alle soorten fotografie die van jouw bedrijf gemaakt worden. Hierbij kun je denken aan zakelijke portretfoto’s, interieurfoto’s, foto’s van jouw producten of diensten, werkprocessen, etc. Onderstaande tips gaan niet specifiek over een bepaald soort bedrijfsfotografie, maar over wat jij als fotograaf in iedere situatie kunt toepassen en waarmee je dus direct betere foto’s gaat maken. Ook als je dit met je smartphone doet!

Tip 1: Zorg voor rust in je bedrijfsfoto’s

Of je nu op locatie bij de klant bent of dat jouw kantoorpand als locatie dient: zorg voor rust in je bedrijfsfoto’s. Dit betekent dat je overbodige onderwerpen uit beeld laat en dat je alles wat enigszins afleid van het ‘’hoofdonderwerp’’ opruimt. Zorg er daarnaast voor dat alles netjes staat: bureaustoelen zijn aangeschoven, bureau netjes opgeruimd, gereedschap aan de kant etc. Het gaat om het object/ de persoon die jij wilt fotograferen en kijk dus kritisch naar de omgeving en of er afleidende onderwerpen in beeld staan. Is dit het geval? Verwijder of verplaats het dan. Geloof me, het is de moeite waard om even wat kleine dingen aan de kant te zetten of recht te zetten! 

Tip 2: Laat herkenbare onderdelen van jouw bedrijf zien in de foto

Misschien voor de hand liggend, maar wel erg belangrijk. Laat jouw doelgroep zien dat de bedrijfsfoto die je deelt daadwerkelijk afkomstig is van jouw bedrijf. Zo creëer je herkenbaarheid en dat zorgt voor binding tussen jouw bedrijf en jouw doelgroep. Fotografeer jij bijvoorbeeld jouw collega terwijl jullie aan het werk zijn? Kijk dan of je iets herkenbaars van jouw bedrijf op de foto mee kunt nemen, zoals het logo (op bijvoorbeeld kleding of een muur), bedrijfskleuren of een product. Dat zorgt voor authenticiteit.

Tip 3: Vermijd reflecties in je bedrijfsfoto’s

Niets is vervelender dan dat je terug op kantoor komt en het blijkt dat jij als fotograaf zelf op de foto staat via een weerspiegeling in een raam of een ander glad object. En dat komt vaker voor dan dat je misschien zou denken. Logisch ook, want reflecties zijn overal. Niet alleen in ramen, maar ook op andere objecten waar je vaak niet op let, zoals potten, vazen, gladde tegels en beeldschermen. En vaak zie je dat achteraf pas op de computer als jij je bedrijfsfoto’s gaat bekijken op een groter scherm!

Hoe je voorkomt dat jijzelf, of iets anders wat ongewenst is, reflecteert in je bedrijfsfoto’s? Maak er als fotograaf de gewoonte van om de omgeving te scannen voordat je de foto maakt en kijk of er objecten zijn die voor reflecties kunnen zorgen. Anticipeer hier vervolgens op door een ander standpunt te gebruiken of andere hoek te pakken.

Tip 4: Kies een belevenisvol standpunt voor jouw bedrijfsfoto

Het kiezen van een goed standpunt voor je bedrijfsfoto kan nogal een uitdaging zijn. Want als je vanuit meerdere standpunten een foto maakt van hetzelfde onderwerp, zul je zien dat iedere foto een andere uitstraling krijgt en dus een ander verhaal vertelt. Ik kan me dus voorstellen dat je dit niet aan het toeval wilt over laten. Je wilt namelijk het juiste verhaal vertellen met jouw bedrijfsfoto’s.

Ik ga hier niet de diepte in, maar ik geef je wel drie waardevolle inzichten die jou helpen om de keuze voor het juiste standpunt makkelijker te maken.

1.      Fotograferen vanaf ooghoogte is vaak saai

Mensen zijn het gewend om vanaf ooghoogte te kijken. Als we lopen of staan: we zien onze belevingswereld altijd vanaf ditzelfde punt. Er is dus niets spannend aan een foto die vanaf ooghoogte gemaakt is. De verbeelding is grotendeels weg. Probeer dus voor verbeelding te zorgen door een standpunt te kiezen die niet voor de hand ligt.

2.      Bekijk het eens vanaf de belevingswereld van jouw onderwerp
Is het onderwerp van jouw bedrijfsfoto een stoel? Fotografeer de stoel dan eens vanaf dezelfde hoogte. Is het hoofdonderwerp in jouw foto een cocktail? Kijk dan eens waar die cocktail staat en fotografeer het eens op deze hoogte (bijvoorbeeld vanaf de bar waarop het staat). Zo kun je de foto maken vanuit de belevingswereld van jouw onderwerp en dat kan heel krachtig overkomen!

3.      Van onder naar boven = imposant. Van boven naar onder = sympathiek
Nu is dit in werkelijkheid niet zo zwart-wit, maar vaak is het wel zo dat een standpunt van onderen ervoor zorgt dat iets imposant overkomt. Je kijkt letterlijk tegen datgeen op. Om deze reden zie je dit standpunt vaak terugkomen bij zakelijke portretfoto’s of LinkedIn profielfoto’s. 

Tip 5: Fotografeer met vooraf gestelde doelen en mediums in je achterhoofd

De meeste social media platformen (zoals Facebook en Instagram) hebben hun eigen formaten waarin je foto’s kunt uploaden. En je zult dit vast wel herkennen: eenmaal op kantoor wil je de bedrijfsfoto die je zojuist gemaakt hebt uploaden. Instagram geeft vervolgens aan dat het formaat niet goed is en je de foto moet bijsnijden. Dit gaat vaak ten koste van de kracht van jouw foto! Hier wordt je zowel als marketingmedewerker als fotograaf niet blij van.

Zorg er dus voor dat je weet (of snel kunt opzoeken) wat de social media afmetingen zijn van de verschillende platformen. Als je dit weet dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om aan de bovenkant van de foto wat meer lege ruimte te laten, zodat bijsnijden geen probleem meer is en je toch de gehele foto kunt laten zien. Wil je weten wat de geschikte afmetingen zijn van de meeste social media platformen? Bekijk dan hier een compleet overzicht.

Maar niet alleen bij social media is het belangrijk om het doel van je bedrijfsfoto in je achterhoofd te houden. Dit geldt ook als je op pad gaat om een bedrijfsfoto te maken voor bijvoorbeeld een (online) advertentie of een folder. Vaak wordt er namelijk tekst over de foto geplaatst! Wil je jouw bedrijfsfoto dus gaan gebruiken voor een dergelijk doel? Zorg dan dat je vooraf weet waar de tekst ongeveer geplaatst wordt, zodat jij rekening kunt houden met de ruimte in de foto! Het zou namelijk jammer zijn als jouw advertentie of folder over personeel gaat, maar dat alle gezichten op de bedrijfsfoto onherkenbaar zijn geworden door de overlappende teksten.

Aan de slag met bedrijfsfotografie!

Ik hoop dat ik je met deze tips op weg heb geholpen om betere bedrijfsfoto’s te maken. Zodat jij zelfs met je smartphone beelden kan maken die jouw doelgroep zal aanspreken. Heb jij echter nog specifieke vragen over de kwaliteit van de beelden die jouw bedrijf gebruikt? Of vind je het toch fijner om jouw  beeldbank door een professionele bedrijfsfotograaf te laten vullen?

Vraag dan een gratis adviesgesprek aan via onderstaande button. Ik help je graag om visueel te groeien!

Lees anders ook