Een grafisch vormgever houdt zich bezig met het ontwerpen van alle denkbare communicatiemiddelen. Denk hierbij aan online producten, zoals nieuwsbrieven en email templates en offline producten, zoals folders, brochures, flyers, visitekaartjes etc. Maar ook het ontwerpen van een uniek bedrijfslogo of het ontwerpen van een autosticker kan tot de werkzaamheden van een grafisch ontwerper behoren. De taak van de grafisch vormgever is om een idee om te zetten in iets wat visueel is en wat passend is bij het doel waarvoor het gebruikt gaat worden.
Wat maakt een grafisch vormgever een succesvolle grafisch ontwerper?
Er zijn meerdere factoren die voor het succes van een grafisch vormgever zorgen. Natuurlijk dien je in eerste instantie over een gezonde portie creativiteit en verbeelding te beschikken. Je werkt namelijk bijna altijd vanaf een blanco ‘’papiertje’’ en je gaat vanaf dat startpunt iets visueels creëren. Maar daarnaast zijn kennis van ontwerpprogramma’s, gevoel bij de opdrachtgever en communicatie ook competenties van een goede grafisch vormgever.
Je dient als grafisch vormgever goed naar de klant te luisteren en zo goed mogelijk te begrijpen wie zij is als bedrijf en wat ze wilt uitstralen en dit vervolgens te vertalen naar een goed grafisch ontwerp. Maar laat je daarbij niet té veel leiden door de kaders van de opdrachtgever, want jij bent diegene die verstand heeft van het ontwerpproces. Dit is namelijk ook een belangrijke competentie van een grafisch vormgever: durf af en toe bewust een beetje af te wijken en buiten de kaders opdrachtgever te denken. Dit zorgt vaak voor het wow-effect.
Meer weten over de competenties van een grafisch vormgever?
Of ben je op zoek naar een grafisch ontwerper die jou direct kan helpen met het ontwerpen van jouw vraagstuk? Neem dan direct contact op met The Image Partner. Wij helpen je graag verder!